نوشته‌های بلاگ توسط نیوشا امینیان

از نیوشا امینیان در جمعه، 5 آبان 1402، 11:12 عصر
هر کس در دنیا

آکادمی رهیار یکی از بخش‌های مهم در مجموعه آموزشی رهیار است. در آکادمی فعالیت‌های آموزشی گوناگون در جهت توانمندسازی نیروهای انسانی انجام می‌شود. هدف آکادمی ارتقای سطح دانش‌ها و تبادل تجربیات ارزشمند است. امروزه آکادمی رهیار، دوره‌های گوناگونی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. از سوی دیگر آکادمی در تلاش است این فعالیت‌ها را گسترش نیز بدهد. داستان تولد آکادمی و چگونگی اجرایی شدن آن نیز به‌اندازه اهداف آن مهم و ارزشمند است. قصه‌ای که نشان می‌دهد چگونه مهارت‌های فردی را تبدیل به مزیت‌های گروهی کردیم و توانستیم آن‌را ارتقا و معنایی دیگر ببخشیم. در اینجا از قصه تولد آکادمی رهیار برای‌تان گفته‌ایم.

 

مهمانانی از قلعه‌گنج

سال 89 بود که نماینده‌هایی از رهیار برای انجام یک کار خیر عازم قلعه‌گنج کرمان شد. در آن زمان هنوز مشخص نبود رهیار قرار است چه کاری در این منطقه انجام دهد. نمایندگان رهیار در قلعه‌گنج موضوعات گوناگون را بررسی کردند و مورد استقبال رسمی مدیران و مسئولین قلعه‌گنج قرار گرفتند. پس از بررسی‌ها و با توجه به‌گفتگویی که با مدیر آموزش‌و‌پرورش وقت، جناب آقای حیدری، انجام شد، قرار بر این شد که با هزینه رهیار، برای تعطیلات نوروز سال 1390، حدود 80 دانش‌آموز دختر در مقطع پیش‌دانشگاهی از کرمان به تهران بیایند و در یک دوره فشرده، با جای اسکان، تغذیه مناسب و معلم‌های خبره، برای کنکور آماده شوند. از آنجا که دختران ما توانستند رتبه‌های خوبی در کنکور کسب کنند، این تجربه برای رهیار بسیار دلچسب و زمینه‌ساز اتفاق‌های بعدی شد.

 

بازگشت به کرمان

حالا وقت آن بود که تجربه‌های قبلی را تبدیل به اتفاق بهتری کنیم. پس به پیشنهاد آقای حیدری و با همراهی رهیار، تیم رهیار باز هم به کرمان رفت و این بار مسئولیت آموزش 150 تا 160 دانش‌آموز مستعد را بر عهده گرفت که در سال قبل از پیش‌دانشگاهی مشغول به تحصیل بودند. در این دوره رهیار به آموزش معلم‌ها نیز پرداخت و در نهایت فرزندان ما در کرمان توانستند به رشته‌های خوب در دانشگاه‌های معتبر راه پیدا کنند.

در این زمان بود که ما با مدیر یک مدرسه ممتاز، به‌اسم خانم تندگویان آشنا شدیم. خانم تندگویان از رهیار خواستند که در امر آموزش کنارشان باشند و این شد رهیار از مصاحبه با نیروها تا آموزش آنها را بر عهده گرفت. در اینجا بود که دریافتیم مشکل اصلی آموزش در بخش دبستان است و زمان آن بود که آموزش معلم‌های ابتدایی را آغاز کنیم.

در این دوره، 4 گروه از معلم‌های شهری و روستایی که در هر گروه حدود 120 نفر بودند را آموزش دادیم. ما کنار یکدیگر ماندیم تا آموزش را از ریشه اصلاح کنیم. این شد که توانستیم با کمک کادر آموزشی تهران، معلم‌هایی خبره داشته باشیم که خودشان به معلم‌های دیگر آموزش دادند. پس از آن آموزش‌ها و اصلاحات در راهنمایی و دبیرستان نیز انجام شد تا تجربه و دانش ما به ثمر برسد.

 

تولد آکادمی چگونه بود؟

با توجه به آنچه که در رهیار گذشته بود، بارها در هیئت مدیره مطرح می‌شد که به گونه‌ای تجربیات خود را در اختیار مدارس دیگر بگذاریم. در این زمان نیز به درخواست‌های آموزشی شهرستان‌ها پاسخ می‌دادیم اما هنوز حرفی از آکادمی نبود. تا اینکه روزی در هیئت‌مدیره درباره یک موسسه در زرند کرمان صحبت شد که به‌صورت تخصصی روی مقطع پیش‌دبستانی کار می‌کنند. در ابتدا قرار بر این بود با این موسسه همکاری‌هایی شکل بگیرد اما پس از بررسی‌ها دریافتیم که بخش زیادی از آنچه که این موسسه بیان می‌کند، ظاهری است و پشتوانه‌ای ندارد. در اینجا بود که تصمیم داشتن آکادمی جدی مطرح شد و تصمیم گرفتیم بحث آموزش را به‌صورت حرفه‌ای از مقطع دبستان آغاز کنیم و اینگونه بود که اکادمی رهیار متولد شد.

[ آخرین تغییر: سه‌شنبه، 9 آبان 1402، 3:33 عصر ]